OŚWIATA - Gimnazja niżej upaść nie mogą: sprawdź swoją szkołę

Nie potrafią analizować i wyciągać wniosków. To braki, nie tylko tegorocznych absolwentów gimnazjów, ale także szkół, w których uczyli się przez ostatnie trzy lata.

Nie potrafią analizować i wyciągać wniosków. To braki, nie tylko tegorocznych absolwentów gimnazjów, ale także szkół, w których uczyli się przez ostatnie trzy lata. Świadczą o tym spadające z roku na rok wyniki, jakie gimnajzaliści zdobywają z egzaminów z części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej.

[**

Wyniki wielkopolskich szkół z podziałem na powiaty - PDF

**](http://img.naszemiasto.pl/misc/upload/14/57/wyniki_db.pdf)

– Wystartowaliśmy w 2002 roku z bardzo wysokiego pułapu, ale go nie doceniliśmy – mówi Zofia Hryhorowicz, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu. – Zamiast utrzymać poziom lub systematycznie piąć się w górę, nasze gimnazja spoczęły na laurach. A co gorsze, tendencja Wielkopolski jest spadkowa.

Fakt, niżej spaść nie można. W tym roku boleśnie odczuliśmy upadek. Mimo niezłych wyników w dużych miastach regionu, egzamin z części humanistycznej wielkopolscy gimnazjaliści napisali najgorzej w kraju.

Czytanie ze zrozumieniem nie sprawia im większych kłopotów. Potrafią także przeanalizować i opisać to, co przedstawia ilustracja. Gorzej już, gdy muszą przeprowadzić ich głębszą analizę lub wyciągać wnioski.

– Największe kłopoty sprawia uczniom tworzenie własnego tekstu. Zdobywamy w tym obszarze co drugi punkt – mówi Zofia Hryhorowicz, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu. – Uczniowie w dalszym ciągu robią dużo błędów. Interpunkcja i ortografia to ich słabe punkty.

– Nic dziwnego, młodzież coraz mniej czyta – przyznaje Andrzej Karaś, dyrektor Gimnazjum nr 29 w Poznaniu. – Książki, lektury i podręczniki idą w odstawkę. Teraz najważniejszy jest internet i telewizja. – Nie zapominajmy też o esemesach – dodaje Zofia Hryhorowicz. – To teraz najpopularniejsza forma komunikowania się młodych ludzi. Szybka i krótka.

A skróty młodzież lubi najbardziej. Zatraca w nich piękno języka, formę wypowiedzi i sztukę kompozycji. Uczniowie choć nie potrafią argumentować, to doskonale radzą sobie z wyszukaniem i korzystaniem z informacji.

W dalszym ciągu ogromną trudność sprawia im rozwiązywanie zadań złożonych i znajomość terminów.
Jerzy Małecki, dyrektor Gimnazjum nr 4, może być dumny ze swoich absolwentów. W części matematyczno-przyrodniczej zdobyli średnio 32,5 punkta.

– Staramy się od początku wpajać młodzieży, że wiedza to największa wartość, jaką w życiu zdobędą – mówi Jerzy Małecki. – W utrzymaniu dobrego poziomu w przedmiotach ścisłych pomagają nam także dodatkowe zajęcia, podczas których uczniowie rozwijają umiejętności.

– Szkoły powinny częściej sprawdzać wiedzę i umiejętności uczniów – uważa Zofia Hryhorowicz. – Mobilizować ich do twórczej pracy i ciągłych ćwiczeń. Do czytania, pisania i myślenia. Do wyciągania wniosków i rozwiązywania zadań.

Z tego ostatniego zdobywamy tylko co trzeci punkt. To naprawdę mało.

Katarzyna Sklepik

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3